Sultans Trail – Istanbul

Saray – Istanbul

8 juni 2022 – 22°

Wakker geworden en alles is nog in ruste. Alle zwerfhonden liggen nog overal te slapen. De beloofde regen is uitgebleven, we pakken onze spullen, zeggen Hakan en Şahsim gedag en gaan het stadje in voor het ontbijt. Het terras bij het theehuis is hiervoor een prima plek. De weg naar Saray begint super steil, het is al aardig warm, maar we redden het vrij goed. We zijn dus toch sterker geworden. We moeten opletten, want na 23 km hebben we 2000 km gefietst vanaf Wenen en dat moet natuurlijk worden vastgelegd en gedeeld😄. In Gungormez maken we een foto van de 2000km “op de teller” bij de moskee. Bij de bakker kopen we een brood en krijgen we vervolgens thee, nog meer brood, kaas en olijven. We worden wederom verwend☺. In Saray pakken we de bus naar Istanbul, zodat we de drukke en naar sommige verhalen gevaarlijke wegen kunnen vermijden. Na tweeënhalf uur komen we aan op een grote busterminal. Wat een chaos en best lastig om er op een fiets vanaf te komen. De navigatie app OsmAnd loodst ons perfect op weg, en met een paar aanpassingen van Sijtse, snelweg vermijdend, afgesloten wegen omzeilend, komen we aan bij de contactpersoon van ons Airbnb appartement. Onze hollandse fietskunsten, samen met extreem duidelijke communicatie over onze intenties en een dosis geluk, hebben de rit in Istanbul van 10 km uiteindelijk tot een succes gemaakt. Dit was het einde van de Sultans Trail en dat wilden we niet missen. We hebben een heel appartement voor ons alleen in de rustige wijk Bakirkoy. Hier blijven we 4 nachten en gaan we 3 dagen Istanbul verkennen….zin an!!!

Istanbul

9 – 11 juni 2022 – 27°

Gisteravond in de buurt van het appartement wat gegeten. In dezelfde straat een stuk verderop, met zo’n gladde ober😝. Bier is in Turkije wel een dingetje. We hebben dorst, willen bier en de ober haalt het bij een winkel verderop. Uitgeserveerd in dubbele plastic bekertjes, smaakt het toch goed. Bij het afrekenen voelen we ons belazerd. Het bier blijkt erg duur – het geheel kost € 15, terwijl het eten misschien maar 5 euro zou zijn😏.

Dag 1:
Wat een stad. Istanbul heeft 15 miljoen inwoners en ligt als enige stad ter wereld op 2 continenten, nl. Europa & Azië, gescheiden door de Bosporus. We zullen hier 4 nachten / 3 dagen blijven. Als eerste bezoeken we de wijk met de oude moskeeën, zowel de Hagi Sophia Moskee als de Sultan Ahmet moskee, die vanwege zijn kleur de Blauwe Moskee genoemd wordt. We gaan er met metro en tram naartoe. Dat is hier allemaal prima geregeld, alleen de tram was echt mudje vol. De wijk heet Eminönü en wordt omsloten door de Zee van Marmara (zuid), de Bosporus (oost) en de Gouden Hoorn (noord). Het is echt “the place to be” voor de toeristen. We stappen uit bij halte Sultanahmet, lopen naar het Sultanahmet plein 😁 en zien de pracht en praal voor ons. Irma wil eerst de Hagi Sophia Moskee in, de speciaal daarvoor meegenomen shawl gaat om en na een korte wachtrij staan we in deze machtige moskee. Hij is groot, mooi en boordevol toeristen. Daarna tussen de palmbomen door naar de Blauwe Moskee, maar die is tijdelijk dicht i.v.m. het gebed. Dan eerst lunchen. We vinden een heerlijk rustig restaurantje net buiten alle hektiek bij de Kleine Hagia Sophia Moskee. Dan terug naar de Blauwe Moskee, want die moeten we gezien hebben. Eenmaal binnen, blijkt dat de moskee gerenoveerd wordt en dat het interieur en de prachtige koepels en plafonds nauwelijks zichtbaar zijn. Dat wel echt een tegenvaller. Derde op de lijst is het Topkapi paleis…nou top was het. Echt een prachtig paleis, met hele mooie tuinen, waar vroeger de Sultans gewoond hebben. Schitterend uitzicht over de Bosporus en op het Aziatische deel van de stad. Dit voelt ineens als het einddoel van het eerste deel van onze reis. We wisten het al, maar beseffen het nu…..we zijn 2000km naar Istanbul gefietst. ’s Avonds eten we op de stoep bij een klein döner restaurant. Drie broodjes en 2 cola zero kosten 80 TL ( Turkse Lira) en dat is ongeveer € 4,50 🤣.

Dag 2:
Azië here we come!!! Vandaag eerst rustig multiple coffees gedronken in het appartement, het is tenslotte vakantie😀. Daarna met de bus langs de Bosporus naar de Galata brug. Daar, met uitzicht op de Gouden Hoorn, de Bosporus, het Europese & Aziatische deel van de stad zie je pas hoe enorm groot en uitgestrekt Istanbul is. En wat een smeltkroes van mensen…echt fantastisch om te zien!!! De brug heeft aan de onderzijde allemaal restaurants, er staan mensen te vissen en het is enorm druk. We lopen naar de overkant, het stadsdeel dat Karaköy heet en nemen de ferry naar Azië😉. Lunch in Azië!!!. Daarna terug om rond te dolen in de wijken Karaköy en Galata – wat een hektiek en fijne straatjes boordevol gezelligheid. We eten in een klein restaurantje op de 6e verdieping, waarna we met de metro teruggaan naar het appartement.

Dag 3:
Vandaag is de Grote Bazaar aan de beurt. We kennen het “fenomeen” bazaar of souk (vanuit Marokko). Toch willen we het beleefd hebben. We slenteren door de stad, genieten, bezoeken de Sultan Sulayman Moskee, het “formele” eindpunt van de Sultans Trail. Er zijn veel indrukken en lawaai eigenlijke en we vinden het druk. Aan het eind van de middag zijn we moe en gaan naar ons appartement. Morgen gaan we de stad uit, op weg naar Griekenland.

2 reacties op “Sultans Trail – Istanbul”

1. Een prachtige beschrijving.👌👍

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Geliked door 1 persoon

1. Leuk hè, om zo een kort overzicht te hebben van wat meegemaakt hebben.